Vis

Sejlertips >

Selvbyg af køleboks i båden

Tiden var rendt fra den gamle løsning med 1 eller 2 køletasker på strøm. Smøren holdt sig alligevel ikke kold over flere dage, og øllet kunne ikke nå at blive kølet ned. At en enkelt køletaske så bruger 4,5 Ampere kontinuerligt, fylder temmelig meget og larmer, gør at det ikke er en særlig elegant løsning i en sejlbåd. Dronning O var født med en indbygget køleboks, men det har aldrig virket i vores tid med båden. (Manglen på en kompressor, og overklippede kobber rør, har muligvis en vis indflydelse på dette.) Jeg sprang ud i det, da en ven sponsorerede et 220 V køleskab. Der var lige plads til det i båden, men fandt hurtigt ud af at sådan et køleskab kræver en masse startstrøm, og dermed nogle store strømslugende invertere. Jeg kan derfor ikke anbefale denne løsning, da jeg aldrig fik det til at fungere tilfredsstillende med selv en 1000 W inverter ! Eftersom jeg måtte konstatere det ikke virkede med et 220 V køleskab, og allerede var godt igang med at fjerne den gamle køleboks, måtte der tænkes i nye baner. Hvorfor ikke gøre det rigtigt, og så betale nogle penge for en ordentlig løsning. Som sagt, så gjort. Nettet blev undersøgt for løsninger, og der blev valgt en ”byg selv” løsning, da de fleste 12 V køleskabe der sælges, netop er køleskabe, og ikke en boks som jeg skulle bruge. Indkøbet: Efter lidt søgning på internettet, fandt jeg frem til et sæt der hedder Isotherm Compact Classic 2009 som skulle være egnet til mit lille projekt. Sættet består af de viste dele herunder: Ved at vælge et sæt med en ringformet fordamper, får man altså muligheden for at have et lille frostrum. Det er en rar detalje at kunne lave lidt isterninger en varm sommerdag ude på sundet. Sættene fås i mange forskellige udformninger, så hvis man ikke har plads til den ringformede fordamper, kan man vælge en L formet istedet. Sættet er velegnet til gør det selv folket, da kompressoren og fordamperen forbindes med lynkoblinger. Der er allerede monteret kølemiddel, og dette medfører at man ikke bagefter skal have en kølemontør til at fylde systemet op Materialet til boksen er lavet af ca 50 mm tykke isoleringsplader med hvide plastsider, beregnet til levnedsmidler. De købes i sæt af 3 plader på ca 100 x 50 cm. Sådan 5 cm plader giver en overordentlig god isolering, og dermed et meget lille energiforbrug – Noget man sætter pris på til sejlbåde med begrænset strøm kapacitet. Jeg valgte at købe det hos Kjøller, der ligger på Rovsingsgade 82, 2200 København N. Dels for at få personlig betjening, dels for at se systemet ”live” inden køb. Kjøller matchede iøvrigt tilbuddet jeg havde set på nettet, så samtidig med en fin service, blev det en god oplevelse at handle derude. på deres hjemmeside, kan man iøvrigt læse en masse mere om hvordan man finder den bedste løsning til sin egen båd, samt teorien omkring køling generelt. http://www.kjoeller.com/baadudstyr/koel-frys/koeleaggregater/ Montering Den gamle køleboks sad temmelig godt fast med rigelige mængder PU skum, men da den kom ud til sidst, kunne jeg vurdere hvor stor jeg kunne lave den nye køleboks. Man kan jo ligeså godt udnytte al den tilgængelige plads når man selv skal bygge skabet. Derfor fjernede jeg en træplade den gamle boks stod op af. Brændstoftanken lod sig ikke fjerne, så den måtte jeg bygge udenom. Der blev fræset et nyt hul til varmeslangen fra fyret, så her kunne også hentes et par liter til den nye boks.