Vis

Artikler >

"Vi skændes hver gang vi sejler ind i en sluse!"

Leif Skov fortæller om tur med AFTICA gennem kanaler og floder september 2016
Leif Skov

AFTICA er en Sundancer 335 speedbåd med to 250 hk Volvo dieselmotorer. Og den er faktisk ikke specielt velegnet til at sejle med hastigheder under 17 knob. Men uvidende som jeg var omkring motorbåde, sagde jeg ja tak, da Tina som lige havde købt båden, spurgte om vi ikke skulle sejle den ned gennem kanalerne til Frankrig.
Der var lige en del ting der skulle ordnes på båden før vi kunne tage afsted. Men tidsplanen holdt, og vi sejlede fra Kalkbrænderihavnen 1. september.

Ingen vind og vandet var fladt, så vi gik fint lidt over 20 knob sydpå.

Ved 19-tiden lå vi fortøjret i Travemünde - så nu var det “bare” kanalsejlads, sluser og floder de næste tre uger.

Nu er det ikke mere knob og sømil, men km/t og km, hvilket en politibåd ved Lübeck lige måtte orientere os om! De første par sluser efter Lübeck løftede os kun nogle meter hver gang - ingen problemer i det. MEN så kom vi til Elbe-Seitenkanal, hvor der også sejler de de store jern-basser, som fragter gods på kryds og tværs af Tyskland. Og her skulle vi ind i en elevator sammen med sådan en basse - og løftes 34 meter op. Ikke godt, hvis man har lidt højdeskræk.

Næste løft var i en ordinær sluse på “kun” 24 meters højde. Men her er en pullert for hver tre meter i højden i siden af slusen. Så her flytter man bare fortøjningen i takt med at vandet stiger.

I en lille havn på Mittelland-kanal mødte vi et engelsk ægtepar der havde sejlet på kanaler og floder i 35 år. Og de skændtes stadig hver gang de sejlede ind i en sluse! Så var vi lidt heldigere - for vi var kun uenige to-tre gange på vores tre ugers tur.

Ellers sker der ikke så meget, når man sejler på disse lange kanaler. Man kan ikke se så meget, for man sejler nede i en bred grøft. Underholdningen må man selv sørge for - ved f.eks at overhale de store jern-basser.

Ved Duisburg kom vi ud i Rhinen - og det var godt. Fri hastighed og båden kunne komme op og plane igen - fint når der er 4-5 knobs modstrøm. Masser af store fragtskibe med containere. Masser af store hotelbåde med turister. Og heldigvis ingen sluser.

Ved Koblenz løber Mosel-floden ud i Rhinen og her drejer vi til højre ind på Mosel ned mod Luxembourg og Frankrig. Her er virkeligt smukt. Det er som at sejle i et modeljernbanelandskab med de fineste velholdte landsbyer omkranset af vinmarker. Det eneste der bryder øjet, er alle de campingpladser der ligger langs bredden. Hvis der ikke kan dyrkes vin, så kan der være en campingplads!

Floden bugter sig uafbrudt, og skiltning på bredden viser hvor langt man er kommet, hvad men må, og hvad man ikke må. Skilt med vandskiløber betyder fri hastighed.
Men på Mosel er der så sluser igen. Vi fandt dog hurtigt ud af at vi kunne afpasse hastigheden ved at overhale een turistbåd eller jern-basse, og så komme ind i næste sluse sammen med dem foran!

Varmt, varmt, varmt var det denne september. Vi kom faktisk til at holde af sluserne - for der lå vi i skygge i mindst 15 min.

Vi kom foran vores tidsplan, hvilket resuterede i, at vi ikke lige vidste, hvor vi skulle overnatte da kom ind i Frankrig. Men ca. 300 meter efter første sluse var der en kort bro med nogle få både. Der så nu ikke ud til at være plads, men vi bliv vinket over til broen. Og blev modtaget af hjælpsomme folk, der som noget af det første spurgte om vi ville have pizza med - de skulle nemlig lige til at ringe efter pizzaer. Det blev til en super hyggelig aften med masser af gæster på AFTICA.

Nogle dage efter nåede vi Metz. En dejlig fransk by med en fantastisk smuk domkirke. Tina købte en drone med kamera, som vi uden succes prøvede på græsplænen ved havnen. Senere fløj vi med den inde i båden - med endnu mindre succes! Vi tror at det er fordi brugsanvisning er på fransk!

Mandag 19. september nåede vi til Nancy. Her havde vi planlagt at båden skulle overvintre - så vi håbede at havnefogeden også synes at det var en god idé. Men fint for ham. Vi kunne bare blive liggende, der hvor vi nu lå. Han kunne se den fra sit kontor, og skulle nok holde øje med den. 92 € pr. måned vinteren over. Broen er aflåst, og der ligger flere fastboende på samme bro.


Til foråret sejler vi båden videre til Middelhavet.
Leif og Tina