Vis

Sejlertips >

Vinterligger

Hvis man skal blive i vandet og overvinter er der lige nogle ting man bør have på plads og med den vinter vi lige nu oplever, er der kontant afregning, hvis de ikke ting er i orden.

Sejlene:
Hvis man ikke lige skal ud på vintertur, vil det være en fordel, at tage sejlene af og evt. sende dem til reparation vask etc. Bommen kan bruges som buk for et lille oversejl til at beskytte nedgangspartiet og cockpittet. Liner, udhal og skøder kan ved samme lejlighed sende til vask. Det gøres net i vaskemaskinen ved 40 grader. Hvis du ikke nåede at få sejl og skøder pakket sammen inden frosten slog til, så lad det hele sidde, til det bliver tøvejr.

Fortøjninger:
Enten kan båden placeres langskibs med fortøjninger både til pælene og broen, eller på sin normale plads, vis pladsen er lidt åben, sætter man dobbelt fortøjninger. Fortøjningerne skal være af en god kvalitet og der skal løbende holde øje med slidtage frosten kan være hård ved dem.

Vandtanke og vandsystem:
Det er meget vigtigt at vandtankene tømmes , slanger og pumper drænes omhyggeligt , hvis man har mulighed for lidt trykluft til blæsning af rørene vil det være godt. Husk at hanerne skal være åbne, for hvis der skulle ligge en vandlomme i rørene, så kan de udvides sig lidt. Varmvands-tanken tømmes og strømmen slås fra.

Vaske og toilet:
Alle søventiler lukkes og der hælds frostvæske i, det kan muligvis blive nødvendig at suge vandet op af afløbet og efterfylde med frostvæske. Toilet skal man være rimelig sikker at frostvæsken bliver fordel rundt i pumpedelene, ventilerne lukkes og fyldes med frostvæske.

Hynder og inventar:
Hynder, sengetøj, håndklæder etc. Hjemtages og skabene og stores rummene holdes åbne og der monteres affugter enten som en pose eller el affugter.

Varme kontra ikke varme:
Hvis man har mulighed for det, vil en olieradiator på 600 watt gøre underværker, men det er selvfølgelig en ekstra udskrivning på ca. 2500 kr. i strøm for en vinter, båden vil ha godt af det, men den kan godt klarer sig uden. Generelt skal alt hvad der kan modtage fugt væk fra båden, skrogsiderne afgiver rimelig meget kondens.

Saltvandskølet motor:
Mens motoren kører og den er drifttvarm skal søvandet i motoren udskiftes med frostvæske og det kan gøres på to måder. Enten ved at fylde søfilter med kølevæske og fylde væske på indtil at man se at afgangs vandet ved udstødningen skifter farve, eller man kan afmontere slangen ved søventilen og stoppe den ned i dunken med frostvæske. I begge tilfælde skal søventil selvfølgelig være lukket.

Ferskvandskølet motor:
Her skal man være opmærksom på at der er to systemer - ferskvands siden- og saltvandssiden. Ferskvandssiden skal være påfyldt frostvæske hele året, da væsken også har en konserverende virkning. Dertil følger man fremgangsmåden som ovenfor.

Landstrøm:
Bådens 220 volt EL-system skal være bygget efter forskrifterne og landkablet skal være af en god kvalitet min 2,5 kvadrat og af en tyk og god gummi kvalitet, der kan tåle at ligge ude i det fri.

Tekst af Finn Kjærgaard